Depressie

De wintertijd komt er weer aan, veel mensen worden daar depressief door, maar wist je al, dat door verkeerd te eten, je ook te maken kunt krijgen met deze westerse ziekte. Mensen voelen zich neerslachtig, hebben nergens zin in, eten juist te veel of te weinig, hebben slaapproblemen, zijn vermoeid, kunnen zich niet concentreren, denken aan de dood of zelfmoord. Ze willen maar één ding, zo snel mogelijk van de depressie af komen.

Goed nieuws

Met de juiste voeding en voldoende beweging voel jij je een stuk beter! Zorg dat je de voldoende vitaminen en mineralen binnenkrijgt, kortom ga de uitdaging aan met natuurvoeding en beweging.

Eet de juiste voeding

Vermijd suiker (behalve fruitsuikers), gefrituurde snacks, vette zuivelproducten, cafeïne, varkensvlees en geraffineerde granen. Maar breng vezels, eiwitten en onverzadigd vet aan in je voedingspatroon. En ook dan, blijven er nog een hoop lekkernijen over, die je kunt eten.

Eet gerust onderstaande producten:

Koolhydraten; haring, tonijn, makreel, mosselen, heilbot, oester, slakken, met mate eieren, geitenzuivel, erwten, linzen, kapucijners, walnoten, cashewnoten, ,macademia’s, hazelnoten, pistachenoten, pompoenpitten, lijnzaad, sesamzaad, paddenstoelen, champions;

eiwitten; abrikozen, bramen, bessen, mango, perziken, vijgen, dadels, pruimen, grapefruit, druiven, krenten, rozijnen, andijvie, artisjok, asperges, bieten, broccoli, courgette, knoflook, zeekraal, sterrenkers, kool, koriander, peterselie, honing, cacao, gierst, boekweit, volkoren basmatirijst, wilde rijst, haver, rogge;

-vetten; zoals: extra vierge olijfolie, kokosolie, palmolie, hazelnootolie, walnotenolie.